Přihlášení
Spřátelené weby
ZPRÁVY
Blízký východ
Na rozdíl od všech ostatních si myslím, že to ce se děje poslední dobou na Blízkém východě je globálně vzato správné
Opět mě jeden názorový odpůrce inspiroval k napsání blogu. Díky za svobodu slova a střety názorů. Jak inspirující.
Často se mluví nebo píše o tom, že to co se děje na Blízkém východě je špatné, protože Arabské jaro povede k nahrazení diktátorů islámisty. Nechápu, proč se toto tvrzení tak rozbujelo, když realita tomu neodpovídá. V Libyi byly díky svržení Kadafího svobodné volby, které vyhrály prozápadní demokratické síly a islámisté je prohráli. Jen v Egyptě se islamisté chopili moci a i když před nimi varuji, zatím neprovedli nic, co by bylo "islamistické" i když podezření, že brzo něco takového provedou, narůstá. No a v Tunisu islamisté rovněž vyhráli volby, ale že by se to nějak projevilo na mezinárodní situaci, se říct nedá.
Připočtěme k tomu Irák, který sice není oficiálně součásti Arabského jara, ale demokratickou vládu tam díky zásahu USA mají. Afghánistán nejsou Arabové, ale jsou to muslimové a na to, jak zaostalá tato země je, tam mají taky, jakž takž demokratickou vládu.
Čili když započteme tyto dvě země, dostáváme se k zajímavému faktu. Všude, kde byla svržena diktatura se západní pomocí, zvítězily prodemokratické síly. Všude, kde byla svržena diktatura svépomocí, zvítězili islamisté. To potvrzuje mou teorii, že se místní obyvatelstvo přikloní k těm, kteří jim pomůžou a že je v zájmu západu, aby v dalších zemích jako je Sýrie zasahoval ve prospěch demokratických sil, nikoliv islamistů.
Populárnější je ovšem názor "diktatura nebo islamismus". Myslím si, že tento názor pramení z rasistického, xenofobního a islamofobního přesvědčení značné části evropské společnosti (a čím víc na východ, tím víc), že "arabáči" a "muslimáci" jsou méněcenní a že si nedovedou vládnout a potřebuji vládu tvrdé ruky. Dalším oblíbeným předsudkem je to, že všichni muslimové jsou zároveň i islamisté.
Já tady často plamenně kritizuji džihád a šáriju, ale respektují náboženství i jinou rasu a myslím si, že i když si možná nejsou všichni lidé rovni (což je vidět například v atletice), tak minimálně všichni mají stejné právo na svobodu, podobně jako na život.
Navíc, čistě logicky, pohled "islamismus nebo diktatura" k ničemu nevede. Jak je vidět, dle současné situace, každá diktatura nakonec čelí vzpouře. Když moc tuto vzpouru porazí (dějiny však ukazují, že to je spíš výjimka), čelí poté ještě silnější vzpouře. To znamená, že pokud nějaký diktátor potlačí vzpouru, bude za další roky čelit vzpouře znova. A bude muset podniknout ještě větší krveprolití, aby ji potlačil. Anebo vzpoura zvítězí a opět dojde ke krveprolití. Čili názor "diktatura nebo islamismus" slibuje nekonečnou diktaturu a opakující se vzpoury a věčné prolévání krve.
Já říkám pojďme nastoupit těžkou a složitou a dlouhodobou cestu osvobození. Není to vývoz "naší demokracie", je to nastolení "jejich demokracie" a jejich svobody. Toto řešení přináší naději na vyřešení celého problému a nekonečný mír (jenž je ideálem, ale to neznamená, že se o něj nemá usilovat).
Co je lepší?
Evropané se bojí islamismu, ale utiskovaným islámským národům pomoci nechtějí a ti, se tak obracejí k islámu, jako jedinému řešení jejich problému. Jediné co k ničemu nevede, je podle mně právě evropský izolacionismus. Ten vhání sousedy Evropy- obyvatele Blízkého východu do náruče fanatiků.
Ano argumentuje se ohrožením Izraele (i když to není tak jednoduché, cítí se ohrožen Egyptem, ale v Sýrii je proti Asadovi), argumentuje se vlivem teroristů a správně se poukazuje na to, že podpora demokracie nevede k nastolení rajské zahrady, protože teroristé v Iráku stále útočí (i když poraženi) a v Libyi panuje pořád chaos a rozvrat.
Jako argument na to si tady dovolím ocitovat jednoho diskutujícího z diskuze pod mými blogy:
"Francouzská revoluce byla taky pro většinu lidí změnou k horšímu a přesto prvním krokem k rozumnému státu. Chce to čas, ono to vykrystalizuje. Tahle změna prostě dřív nebo později přijít musela, konzervování původního stavu, by ji jen oddálilo."
Pod to se mohu podepsat. A dodávám, že Francouzská revoluce vyvolala revoluční teror, gilotinu a nakonec vládu diktátora s rukou zastrčenou mezi knoflíky kabátu, který uvrhl Evropu do totální války. Ne, že bych si myslel, že to přijde nebo to bral jako nutno cenu, ale i přesto se nakonec taková situace vyvinula v to, v čem dnes většina civilizovaného světa více méně spokojeně žije.
Vyhledávání
Dnešní den v historii
24.listopadu 1571 zemřel přestavitel českého humanismu, biskup Jednoty bratrské Jan Blahoslav, český teolog, básník, historik, hudební teoretik a jazykovědec